دانشگاههای فارس معطر به عطر و بوی شهدای فاطمی/ پیکر شهید گمنام در خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز آرام گرفت
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۵وداع باشکوه با پیکر شهید گمنام در آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۶نماز جمعه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۳ سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی به امامت آیت الله دژکام و با حضور اقشار مختلف مردم شریف شیراز برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری فارس به روز، متن کامل خطبههای نماز جمعه شیراز به شرح زیر است:
خطبه اول
بسماللهالرحمنالرحیم
حضرت زهرا در بخشی از خطبه های ود می فرمایند “فَجَعَلَ اللّه ُ الاْءیمانَ تَطْهیرا لَکُمْ مِنَ الشِّرکِ وَالصَّلاهَ تَنْزیها لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ”.
پیش از هر چیز خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را به تقوا و پرهیزگاری توصیه می کنم، در ایام شهادت سیده النسا العالمین فاطمه زهرا(س) قرار داریم و از سوی دیگری در ایام شهادت یکی از ذریه پاک حضرت صدیقه طاهره(س)، سید الشهدای استان فارس، شهید آیت الله دستغیب که همه ما بلکه به فرموده رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی همه کشور ایران از مواعظ و ارشادات معنوی این بزرگ مرد بهره برده و هنوز هم بهره می برند.
به جهت اینکه این دو مناسبت نزدیک به هم قرار گرفته و گرچه جلسه بزرگداشت آیت الله دستغیب هفته آینده در مسجد جامع عتیق برگزار می شود، مناسب دیدم ضمن معرفی یکی از کتاب های آیت الله شهید دستغیب یک جمله از خطبه های حضرت زهرا(س) را معنا کنم.
این جمله بسیار مشهور است که عموما ما با این فراز از خطبه حضرت زهرا(س) آشنا هستیم، حضرت زهرا(س) فرمودند “فَجَعَلَ اللّه ُ الاْءیمانَ تَطْهیرا لَکُمْ مِنَ الشِّرکِ”، خدا ایمان را وسیله پاک شدن ما از شرک قرار داده است و این عبارت یک جمله کوتاهی که حضرت زهرا(س) در خطبه خود ایراد فرمودند، موضوع شرح و تفسیر آیت الله شهید دستغیب در کتاب ارزشمند “بندگی راز آفرینش” قرار گرفته است.
بندگی راز آفرینش شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) است و دو جلد کتاب است گرچه شهید دستغیب تا پایان خطبه نرسیده شرح بفرماید یا در این کتاب نیامده است و این دو جلد رح بخشی از خطبه است که در رابطه با همین یک جمله حضرت زهرا(س) که عرض کردم شهید دستغیب ۱۰ صفحه مطلب شرح داده است و نه اینکه شرح لفاظی باشد بلکه شرح انسان سازانه است و هر صفحه این کتاب درس برای انسان دارد.
شهید دستغیب از کسانی بود که در انقلاب اسلامی نقش آفرین بود و جمله ای در باره انقلاب دارد که دلم می خواد قبل از شرح خطبه، این مطلب را یاد آور شما شوم که ما انقلاب کردیم و حالا می گوییم انقلابی هستیم و انقلاب ما ادامه دارد که اگر می خواهیم انقلابی باشیم و انقلاب ادامه داشته باشد باید این جمله شهید آیت الله دستغیب را یادآوری کنیم و به آن عمل کنیم و ایشان فرمودند انقلاب اسلامی ما وقتی حقیقتا تحقق پیدا می کند که فرد فرد ملت منقلب شود یعنی تحول درونی باید ایجاد شود تا تحول سیاسی، اقتصادی و اجتماعی درست شکل گیرد بنابراین تا درون ما تغییر نکند و هنوز بت های خودخواهی، خود پرستی و خود بینی در درون ما نشکسته است، نمی شود سراغ بت های بیرونی برویم.
چه زیبا جناب سعدی فرمود که “تو با دشمنِ نفس همخانهای … چه در بند پیکارِ بیگانهای؟”. وقتی کسی خودخواه است، اگر با یک ظالمی هم مبارزه کند، بعد خودش ظلم خواهد کرد چرا که خودخواهی او نمی گذارد عدالت را اجرا کند و وقتی کسی خودپرست هست منافع و لذات خودش را بر همه چیز ترجیح می دهد و چگونه احکام الهی را پیاده کند؟
اگر می خواهد انقلاب اسلامی پیاده شود به فرموده این شهید بزرگوار، اول باید حساب نفس خود را برسیم که برای چه کسی داد می زنیم؟برای خود خواهی خودمان یا برای خداخواهی و اجرای فرمان و عدالت خدا؟
ادامه و حفظ انقلاب اسلامی، پیروزی جریان مقاومت از این راه می گذرد و باید این مسیر انقلاب انفسی قبل از انقلاب اجتماعی شروع کنیم و هرلحظه ای که در مسائل اجتماعی و سیاسی درگیر هستیم، فرصتی برای اندیشیدن در اعمال خود بگذاریم که اگر برای خدا است، خوش به حالمان و اگر برای خدا نیست ولو اینکه ظاهرش خیلی زیبا باشد اما باطن آن مشکل دارد.
این ها نکاتی است که شهید آیت الله دستغیب به صورت ویژه به آن توجه داشت و به خاطر همین امام راحل فرمود ایشان مهذب نفوس است. بنده در نوشته ای اخیر دیدم که مطلبی را نقل کردند که چون دقیق نقل نشده بود عرض مختصری دارم، نوشتند در حالات شهید دستغیب که ایشان خیلی شوق داشته است که به مقام فنا برسد؛ در یک مجلسی و در حضور بزرگی از عارفان ایشان حال و علاقه خود را اظهار کردند که من می خواهم به مقام فنا برسم و آن بزرگ ساکت بوده تا اینکه شهید از مجلس بیرون می رود و این عارف فرمود ایشان با شهادت تنها به این مقام می رسد و شهادت زمینه ساز فنا به الله می شود.
شهادت باعث رسیدن به مقام فنا می شود و باید دقت شود که سخن بزرگان را با دقت نقل کنیم چرا که محاسباتی در سخن های خود دارند.
این جمله حضرت صدیقه طاهره(س) که خدا ایمان را زمینه پاک شدن از شرک قرار داده است و حضرت آیت الله دستغیب می فرمایند که از این جمله خطبه حضرت زهرا(س) در ابتدا باید این را بفهمیم که شرک نجاست باطنی انسان است.
من و شما ای خواهر و برادر اگر دست، بدن و لباس ما به نجاست آلوده شود چه حالتی داریم و می خواهیم زود نجاست را پاک کنیم، حال اگر روح، قلب و دل ما ما به نجاست آلوده شوده باید چکار کنیم؟ شرک نجاست باطنی است و روح، قلب و دل را نجس می کند بنابراین باید یک کاری کنیم که پاک شود. حالا اگر بدن و جسم نجس شد با آب که خداوند مطهر قرار داده، نجاست را پاک می کنیم “وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا”(آیه ۴۸ سوره فرقان).
اگر دل نجس شد چه کار کنیم؟حضرت زهرا(س) فرمود ایمان بیاورید تا پاک شود. ایمان آن آبی است که دل را پاک می کند.
“فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَى”(آیه ۲۵۶ سوره بقره)، میخواهیم دل ما مطمئن شود و چنگ به ریسمان مطمئن پیدا کنیم، می خواهیم نورانیت قلب ودل پیدا کنیم باید ایمان خود را تازه کنیم.
ایمان پاک کننده باطن انسان از نجاست شرک است و در ادامه شهید دستغیب می فرماید که سه مرتبه ایمان و باور در مقابل سه مرتبه شرک از خودتان حساب بکشید.
اول شرک در الوهیت و ربوبیت؛ بعضی اوقات احساس خودمان این است که غیر خدا یکی دیگر هم هست که کارهای عالم در دستان اوست ولو قسمتی از کارها که این شرک در الوهیت است و خدا شریک ندارد.
بزرگان به ما خیلی گفته اند که “اگر تیغ عالم بجنبد ز جای … نبرد رگی تا نخواهد خدای”، اما باز هم خیال می کنیم تیغ دست یکی دیگر است.
کسی که در مقابل عربده های جنون آمیز نتانیاهو خود را می بازد و در درون جامعه ایمانی ما زندگی می کند اما می گوید تسلیم شویم و بیخیال او شویم چون خشن است، این قدرت خدا را نمی بیند و باید شاگردی شهید دستغیب کند که روی منبر مسجد جامع عتیق نشست و همه حکومت نظامی اطراف مسجد را گرفته بودند، ایشان گفت بیایید و سر مرا نشانه بگیرید! کار دست خدا است و ما از غیر خدا نمی ترسیم! این حرف های شهید دستغیب بود که مردم شیراز و ایران را منقلب کرد.باور به اینکه تا خدا نخواهد هیچ شمشیری هیچ رگی را نمی برد و اگر خدا دستور داده باشد، شهید راه خدا هستیم و شهید راه خدا عزت مند است و به مقام وصال معبود رسیده است.این باور ها را باید تازه کرد وگرنه خواهیم ترسید و عقب می کشیم و دین و دیانت را فراموش خواهیم کرد. همین طور مراتب شرک در عبادت که به تفصیل آیت الله دستغیب فرمودند.
خوب است در این ایام این مطالب را مرور کنیم و کسانی که مجالس را اداره می کنند چند صفحه ای از این کتاب را مطالعه کرده و مطالب را مطرح کنند.وقتی آب طهور ایمان را برای اینکه دل مردم پاک شود، عرضه نکردیم معلوم می شود که در کوچه و خیابان چه اتفاقاتی رخ می دهد.اینها را به خودمان تذکر دهیم و انشاالله که خدای متعال هم توفیق عنایت خواهد فرمود.
خطبه دوم
بار دیگری خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را توصیه میکنم به تقوا، خداترسی، پرهیزگاری و مراقبت از اعمال و رفتارمان که روز قیامت در پیشگاه خدای متعال و در پیشگاه شاهدان اعمال که ائمه معصومین هستند، انشاالله شرمنده نشویم.
چند نکته را در خطبه دوم خدمت شما عرض میکنم، برای بعضی از این نکاتی که عرض میکنیم افراد خاصی در بین ما مسئولیت ویژه دارند اما بقیه هم وظیفه نظارت و مطالبه را دارند که انشاالله همه مطابق وظیفه خود عمل کنند.
بحث اول در رابطه با لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ است که الان در مجلس مواد آن یکی بعد از دیگری بررسی و تصویب میشود. آنچه که عرض بنده است این است که بودجه سال ۱۴۰۴ دومین بودجهای است که باید اهداف برنامه هفتم توسعه را محقق کند. برنامه هفتم توسعه را خود مجلس مصوب کرده است، بزرگواران نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نشسته اند و وقت آنها، وقت مرکز پژوهشهای مجلس، وقت دیگران و دیگران تا شورای نگهبان مصروف بر این شده که ما برای ۵ سال آینده برنامه داشته باشیم و برنامه را مصوب کرده است.این برنامه اگر میخواهد اجرا شود، نقطه کانونی که اهمیت برنامه را میرساند بودجه سنواتی است یعنی اگه شما بودجه را برای چیز دیگری بگذارید برنامه در طاقچه باقی می ماند و اگر بودجه را برای اجرای برنامه بگذارید برنامه عملیاتی میشود.
ریاست محترم جمهوری ما هم این مطلب را در همه برنامههای انتخاباتی و بعد از برنامه انتخاباتی خود تاکید کردند که ما باید مطابق برنامه عمل کنیم و این مشکل را ذکر کردند که برنامه اول تا ششم متاسفانه درست اجرا نشده است؛ حالا باید موقع نوشتن بودجه یاد خودمان بیاوریم، یاد ما باشد، یاد مجلسیان باشد و یاد همه آنهایی که در دولت کار میکند که به سمت اجرای برنامه برویم.
در خصوص برنامه هفتم بنده خیلی اینجا صحبت کردم، سرفصلهای مختلف آن و موضوعات و جهتگیریهایش را بررسی کردم و آن زمان بنده برنامه هفتم را با سیاستهای کلی میسنجیدم که این برنامه کجاست و سیاستهای کلی که رهبر ابلاغ کرده کجا است؟عرض هم کردیم که در جاهایی برنامه نتوانست آن چیزی را که خواست رهبر معظم است، تحقق بدهد ولی خب عمده جهت گیری برنامه مطابق سیاستهای کلی است و از این جهت قابل تقدیر هم است و حالا باید آن را عملیاتی کنیم.
به نظر بنده میرسد که یاد گرفتن و فهمیدن مفاد برنامه و همینطور بودجه سنواتی بایستی برای کسانی که میتوانند مطالعه کنند و بفهمند و آشنا شوند جزء کارهای لازم فرض شود؛ خصوصاً امروز روز ۱۶ آذر و روز دانشجو است که به عزیزان دانشجو این روز را تبریک میگویم.
طبیعتاً دانشجویان به عنوان کسانی که در جامعه ما قدرت فهم و ادراک مناسبی دارند باید این را به کار بگیرند که برنامه کشورمان عملیاتی شود. اگر ما فرض کنیم چیزی نزدیک به دو میلیون دانشجو داریم، اگر این دانشجویان مطالعه کنند هر سرفصل برنامه حیطه تخصصی یک عدهای از این دانشجویان است، بعد چکیده مطالب برنامه را به مردم منتقل کنند و از آن طرف کمک بدهند به مجریان و دستگاههایی که میخواهند برنامه را عملیاتی کنند قدمی مثبت است.
گاهی اوقات می گویند که دانشگاه نباید سیاسی باشد اما اتفاقا دانشگاه باید سیاسی باشد و دانشگاه باید فعالیت داشته باشد در عرصه سیاست اما مهم این است که چه گونه فعالیتی؟برای کشوری که مصالحش را دائماً داریم حساب میکنیم که هرچه مصلحت کشور است انجام دهیم، امروز دانشجویان باید بگویند کجای این برنامه هفتم توسعه مصلحت نیست که در برنامه هفتم نوشتهاند؟و از طرفی اگر به مصلحت است پس چرا کمک نمی دهند که اجرا شود؟این سیاسیترین کار برای دانشگاهیان است چرا که نقش دانشگاه در فهمیدن تخصصی و کارشناسانه برنامه هفتم و بودجههای سنواتی و اینکه بگوییم در این برنامه خیر کشور را خواسته اند و حالا باید آن را اجرا کنیم و به اجرایی شدن این قضیه کمک دهند سیاسیترین کاری است که مجموعهای عزیزان دانشگاهی ما از اساتید محترم و دانشجویان میتوانند انجام دهند و این یه وظیفه انقلابی و دینی هم تلقی می شود سوای اینکه یک نقش است که ممکن است بگوییم حق دارند و حق دارند کافی نیست و باید بگوییم همه وظیفه دارند، همینطور که حوزویان هم در بخش خود و سایر اقشار هم هر که در قسمتی که تخصص دارند باید وارد این میدان شوند که وظیفه است وگرنه عملیاتی نمیشود و پنج سال دیگر دست روی دستمان گذاشته ایم و نگاه همدیگر میکنیم که چرا اجرایی نشد؟
خواهش بنده این است که همه حواسشان باشد که وظیفه سیاسی و اجتماعی و انقلابی هم داریم و این وظایف را برای خودمان مهم بدانیم، در حلقات و جلسات وقتی نشسته ایم ما یاد گرفتیم گله بکنیم و گله کردن کار را حل نمیکند، یاد بگیریم و مطالعه کنیم و بگوییم این در برنامه نوشته شده است و چرا عمل نمیشود؟ این مطالبه باعث می شود که رهبر معظم انقلاب هم خوشنود شود و امام زمان(عج) شما را دعا کند که پای کار دین و کشور ایستاده اید و مجموعه دولت هم خشنود باشد که برای اجرای برنامه همکار دارد.
انشاالله این جهت را از دانشگاهیان که همیشه پیش قدم اینگونه حرکات هستند امیدواریم شروع شود و دیگران هم در نشستها و گفتگوهای خود و در برنامههایی که دارند به همه مردم برای اجرا کمک دهند.
در رابطه با قانون حجاب که باز مجلس اموری را بالاخره مصوب کرد ما یک سؤال داشتیم و اینها از پرسشهای حرکت انقلابی ما هست که مثلاً در موضوعی مثل حجاب حاکمیت و مجموعه دستگاههای اجرایی چگونه باید ورود کنند و قانون یک بخشی از این موضوع را روشن می کند که اینها وظایف است.
بنده آن شب شنیدم ریاست محترم جمهوری هم در این مورد صحبتهایی در برنامه تلویزیونی کردند و ایشان گفت من سوال دارم و طبیعی است که سوال داشته باشد برای اینکه میخواهد اجرا کند. قانون موظف میکند مجموعه دولت را به اینکه اجرا بکند و حالا در مقام اجرا آیین نامه باید تنظیم شود.
در دنیا در رابطه با اینجور مسائل که مربوط به اصطلاح عفاف و حجاب است دولتهای اروپایی که کاری نکردند و الگویی داریم و ما انقلاب اسلامی کردیم و این که چگونه عمل کنیم باید پاسخ پیدا کند.
کار سخت هم هست، برای دولت و مجریان قانون سخت است و برای مردم ما هم از یه جهات دیگری پرسشهایی وجود دارد و سخت است ولی همه باید خود را تطبیق دهیم با چیزی که نهایتاً قانون می شود و این قانون میتواند فعلاً پاسخگوی نحوه مداخله حاکمیت در این امور باشد در ادامه اگر دیدیم راه و روشی بهتر است مقام معظم رهبری نیز فرمودند بهتر از این میشود بهترش کنید نگفته اند که حالا همین آخر خط است و قانونگذار در مجلس نشسته برای همین که اصلاح کنند اما باید به سمت اجرا بریم و مجموعههای اجرایی کشور انشالله به این فکر باشند که آیین نامه های اجرایی و امثال این را تهیه کنند.
نکته دیگری که عرض میکنم در قضیه آتش بس که در بین لبنان و حکومت غاصب صهیونیستی به وجود آمد.این آتش بس دیدید که از روز اول بیانصافی کرد اسرائیل و آن را نقض کرد، همین دیروز شنیدم ۷۰ بار در طول یک روز نقض آتش بس کرده و جاهای مختلفی را زده است.اینها هروقت ضعیف میشوند مثل همان کاری که در جنگ صفین شد و عمروعاص حیله کرد و قرآن هم سر نیزه کردند.برای چی این کار را میکند؟ میخواهند دوباره خود را آماده کنند و دوباره شما را بزنند و هیچ وقت دست از این دشمنی و کینه بر نخواهند داشت از این جهت ما باید یه راهبرد را هیچ وقت از دست ندهیم مسلمانها باید هرچه میتوانند قوی بشوند قرآن هم فرموده “و لهم مستطعتم من قوه”، اگه قوی نشوید بیشتر و بدتر از این میزنند. برای قدرتمند شدن خودتان در هر جهت تلاش کنید، همه حمایت از مجموعههایی که کشور را از نظر دفاعی از نظر سرفصلهای دیگر که نیاز هست برای امنیت قوی میکنند، اینها را حمایت بکنید هیچ وقت هم دلمان نباید خوش باشد به اینکه فعلاً با ما کاری ندارند چون به محض اینکه متوجه شوند ما ذره ای غفلت کرده ایم خواهند زد و این نکته را هم انشالله مدنظر داشته باشیم .
باز هم در پایان این خطبه یادآور میشوم بیستم آذرماه روز سه شنبه سالگرد شهادت حضرت آیت الله شهید دستغیب الله مقام الشریف است که ضمن اینکه یاد بزرگوار را گرامی میداریم میخواهم عرض کنم در مجالسی که مربوط به ایشان است انشاالله حضور جدی داشته باشید برای اینکه احترام و ادای وظیفه خودمان را نسبت به همه شهدا و علما و سادات داشته باشیم.دیروز هم چهلمین روز شهادت شهید شهید صباحی است الله مقام الشریف امام جمعه شهید کازرون بود که یاد آن شهید را و یاد همین شهدای عزیز را گرامی میداریم و به روحشان درود میفرستیم و از خدا میخواهیم که ادامه دهنده راه شهیدان تا آخرین نفس عمرمان باشیم.
انتهای پیام/