دعوت از واحدهای صنعتی فارس برای مشارکت در احداث نیروگاههای خورشیدی
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۹بهمن ماه آخرین مهلت سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان در فارس
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۳۰عملیات بهسازی مسیر ریلی اقلید – رخش در محل ایستگاه فراغه به همت راه آهن فارس به پایان رسید.
به گزارش پایگاه خبری فارس به روز ، راه آهن جمهوری اسلامی ایران از آغاز بهره برداری خط ریلی اقلید – رخش خبر داد.
به گفته زارع نژاد، رئیس گروه خط و ابنیه راه آهن فارس، طی مراحل پایانی پایش مسیر، برخی مشکلات فنی از جمله ناهمواری جایگاه سوزن های ورودی و خروجی ایستگاه فراغه تشخیص داده شده که عملیات زیرکوبی و تسطیح بالاست به منظور برطرف سازی ناترازی انجام و نهایتا مشکل برطرف شد.
شرکت تعمیر و نگهداری محور فارس عملیات تسطیح و زیرکوبی محور فراغه را در دستور کار خود قرار داده و روز چهارشنبه ۲۶ دی ماه، عملیات بهسازی و تعمیر خط را به پایان رساند.
ایستگاه فراغه بخشی از بلاک اقلید – ابرکوه محسوب شده و به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه آهن استراتژیک فارس، از اهمیت بالایی در حمل مسافر و بار جنوب – شمال برخوردار است.
به گزارش خبرنگار فارس به روز، طرح راهآهن اقلید به یزد که از مهمترین طرحهای ریلی کشور به عنوان حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب محسوب میشود، به طول ۲۷۰ کیلومتر آغاز شده است که ۲۴۵ کیلومتر از طول مسیر این راهآهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد.
این مسیر شامل ۲۷۰ کیلومتر خط اصلی و ۴۹ کیلومتر خطوط ایستگاهی و ۱۱ ایستگاه میشود. علاوه بر این سرعت جابهجایی قطار مسافری این طرح برابر با ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت جابهجایی قطار باری برابر با ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
راه آهن یزد – اقلید طرح ملی که از مصوبههای سفر رهبر معظم انقلاب است یک بار در هفتم مردادماه سال ۱۴۰۰ توسط دولت دوازدهم افتتاح شد اما این طرح به دلایلی متوقف شد.
این پروژه مدتها بود که با تاخیر مواجه شده بود و با تخصیص اعتبار مطلوبی که در دولت سیزدهم برای این طرح به انجام رسید و همچنین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در راستای اتمام طرحهای نیمهتمام، به بهرهبرداری میرسد.
این طرح ملی برقراری ارتباط میانبر ریلی استانهای فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد با استانهای یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با کاهش بیش از ۳۱۰ کیلومتر مسیر و نیز تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق – جنوب غرب و جنوب شرق – جنوب غرب کشور را در بر دارد.
حمل بیش از ۳ میلیون تن بار در سال نخست بهرهبرداری و بیش از ۷ میلیون تن بار در سال بیستم بهرهبرداری و همچنین جابهجایی یک میلیون نفر مسافر در سال نخست بهرهبرداری و ۳ میلیون نفر مسافر در سال بیستم بهرهبرداری برای این طرح برنامهریزی شده است.
این روزها مردم استان فارس و به ویژه شیراز چشم انتظار حرکت قطار از شیراز به یزد و کوتاه شدن مسیر برای تشرف به حرم مطهر امام رضا علیه السلام هستند.
انتهای پیام/