در سفر استاندار فارس به تهران چه گذشت ؟
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶برگزاری دوره روزنامهنگاری انرژی به همت صنعت برق فارس
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷این روزها احتمالا تبلیغاتی مانند «عینک قسطی»، «ماست و لبنیات قسطی»، «لوازم خانگی قسطی» و … را در تلویزیون و بالای پل های عابر پیاده دیده اید.
این ها بیش از آنکه جبران کننده و تسهیل کننده خدمات به مردم باشد، افکار عمومی را دچار یأس می کند. برخی با دیدن مکرر تبلیغات خرید قسطی به ویژه در محصولاتی مانند عینک اینگونه می پندارند که آیا کار بجایی رسیده که عینک را باید قسطی بخریم؟!
سیاست چهارم از سیاست ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید: «تبلیغات نباید وحدت ملی را مخدوش ساخته یا موجب تحقیر و …جامعه شود». ضابطه شماره هشت از همین قانون نیز می گوید «تبلیغات نباید باعث آشفتگی ذهنی و روانی گردد».
هرچند ممکن است این، تشویش افکار عمومی «عامدانه» نباشد و مشمول ماده ۶۹۸ و ۵۱۱ قانون مجازات اسلامی مربوط به تشویش افکار عمومی نشود اما قطعا موجب تشویش ادراک اجتماعی از جمله ناامیدی در بخشی از مردم می شود.
پیشنهاد این است که اولا نظارت، دقیق تر شود به ویژه در این ایام نزدیک به انتخابات، دوما عبارت های جایگزین در این تبلیغات استفاده شود مانند «خرید آسان» یا «خرید متناسب با شغل شما» و سوما تشویش اذهان عمومی غیرعامدانه نیز جرم انگاری شود.
احمد اولیایی
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
انتهای پیام/