موج پنجم کرونا اماکن ورزشی را تعطیل کرد
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶تاکید رئیس هیئت ژیمناستیک فارس بر اجرای طرح «ژیمناستیک برای همه»
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸به گزارش ورزش پارس، حیدراسکندرپور در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: این مسیرهای دوچرخه سواری در مناطق مختلف اجرا شده اما در مناطق هفت و یازده شاهد مسیرهای ایمن دوچرخه سواری هستیم.
وی بیان کرد: برنامه شهرداری شیراز ارتقاء جایگاه و سهم دوچرخه سواری در استفاده از حمل و نقل عمومی است به طوری که طبق طرح جامع ترافیک شیراز هدف گذاری برای ارتقا مسیرهای و زیر ساختهای دوچرخه تدوین شده تا علاوه بر اینکه سهم استفاده از دوچرخه به سه درصد افزایش یابد بعنوان مد حمل و نقل در سفرهای کوتاه استفاده شود.
صرف بودجه عمرانی ۲ سال برای تکمیل پروژههای نیمه تمام
او همچنین به تشریح برخی عملکردهای شهرداری شیراز در دوره پنجم مدیریت شهری پرداخت و گفت: بالغ بر ۹۷ درصد بودجه عمرانی شهرداری شیراز در سال ۹۷ و همچنین بخش اعظمی از بودجه سال ۹۸ به تکمیل پروژههای نیمه تمام اختصاص یافت. لذا در سال ۹۹ شهرداری فرصت تعریف پروژههای جدید را پیدا کرد.
شهردار شیراز ادامه داد: از ۲۰ ایستگاه خط یک مترو شیراز، هفت ایستگاه در دوره جدید افتتاح شد و خط دو مترو را نیز به عنوان یک پروژه بسیار بزرگ همواره دنبال کردیم، حال آنکه تعداد و اعتبار پروژههای خط دو به تنهایی چندین برابر پروژههای دستگاههای اجرایی است، گفت: ۲۱۰۰ میلیارد تومان تزریقی مالی در خط دو مترو شیراز داشتهایم و اکنون هم این خط در شرایط خوبی است.
وی ضمن قدردانی از پیمانکاران و همکاران خود در مترو، گفت: در حفاری خط دو مترو شیراز در کشور رکورد زده شد و در یک مدت زمان مشخصی حفاری به اتمام رسید و ریل گذاری آغاز شد.
شهردار شیراز ادامه داد: به عنوان مثال؛ در بخش حمل و نقل عمومی نیز در سال ۹۱ سهم حمل و نقل عمومی از بودجه ۳.۶ درصد، در سال ۹۲ حدود ۳.۸ درصد، در سال ۹۳ حدود ۱۱ درصد، در سال ۹۴ بالغ بر ۸.۴ درصد، در سال ۹۵ قریب به ۱۱.۴۵ درصد، در سال ۹۶ حدود ۶.۸ درصد، در سال ۹۷حدود ۸.۲ درصد، در سال ۹۸ بالغ بر ۱۷.۵۸ درصد و در سال گذشته ۱۳.۸۱ درصد بوده است.
اسکندرپور با بیان اینکه برای خرید اتوبوسها نیز ۳۰ درصد از کل هزینهها در دوره مدیریت قبلی پرداخت و مابقی در دوره فعلی تامین شد، خاطرنشان کرد که در بخش پروژههای بزرگ مقیاس نیز سال گذشته ۱۰ پروژه بزرگ مقیاس به بهره برداری رسید.
شهردار شیراز با بیان اینکه بدهی مسئلهای مخفی نیست که نخواهیم آن را اعلام نکنیم، گفت: اسناد ثبت شده و بر اساس همین اسناد در ۳۱ شهریور ۹۶ بالغ بر ۴ هزار و ۱۷۴ میلیارد تومان بدهی، هزار و ۸ میلیارد تومان بدهی بانکی، ۱۵۶۷ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و ۱۵۹۹ میلیارد تومان بدهی مربوط به اوراق مشارکت وجود داشت؛ پس اعلام عدد هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری در آن مقطع زمانی، خلاف واقع است و اگر این عدد تقسیم بر دلار ۳۵۰۰ تومانی همان زمان بشود، معادل یک میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار خواهد شد.
اسکندرپور ادامه داد: اما در دوره فعلی بدهی بانکی از یکهزار و ۸ میلیارد تومان به دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده که هزار میلیارد تومان آن سود تسهیلات است. در این دوره ۵۴۹ میلیارد تومان تسهیلات از بانک گرفتیم که ۵۱۳ میلیارد تومان آن را پرداخت کردهایم.
او گفت: بدهی پیمانکاران در دوره فعلی به ۱۲۰۰ میلیارد تومان و بدهی مربوط به اوراق مشارکت نیز به۱۷۰۰ میلیارد تومان رسیده و در واقع در این دوره سقف تعهدات اوراق مشارکت ما افزایش نیافته است.
شهردار شیراز با بیان اینکه نسبت بدهی شهرداری فعلی به دلار ۲۲۰ میلیون دلار است، به مسئله فروش اموال در شهرداری این کلانشهر اشاره و با بیان اینکه در سال ۹۵، ۸۳۷ میلیارد تومان فروش املاک معادل ۲۳۹ میلیون دلار داشتهایم، اضافه کرد: در سال ۹۹ فروش اموال به ۶۳۰ میلیارد تومان رسیده است.
اسکندرپور با تصریح بر اینکه شیراز، شهرداری قدرتمندی دارد و به راحتی میتواند از عهده تعهدات خود بر بیاید و به قدرت پروژهها را پیش ببرد، گفت: حفظ احترام و تکریم ارباب رجوع از مهمترین اولویتهای ما در این دوره از مدیریت شهری بود و در این راستا معتقدیم که نقش فرآیندها مهمتر از اشخاص و مدیران بوده و با استقرار شهرداری الکترونیک در گام اول توانستیم پاسخ استعلامها به صورت الکترونیکی تا کمتر از ۴۸ ساعت اعلام شود.
او اضافه کرد: سالانه حدود ۱۲۰ هزار مراجعه به شهرداری داریم که ۷۵ درصد این مراجعات مربوط به استعلام ها است و ۵۶ درصد از این میزان میز مربوط به استعلام آپارتمانها است و اکنون دیگر در این باره مراجعهای نداریم.
شهردار شیراز همچنین با بیان اینکه در دهههای گذشته به بافت تاریخی شیراز توجه خاصی نشده بود، گفت: بافت تاریخی یک ثروت بود و در دو سال گذشته اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم.
اسکندرپور اضافه کرد: اقدامات ما در بافت تاریخی شیراز معادل ۴۰ سال گذشته است و این ادعا با رقم و عدد و پروژه قابل اثبات است و پس از پایان دوران کرونا، بافت تاریخی حتما یکی از فرصتهای جدی گردشگری شهر شیراز خواهد بود که طی روزهای آینده پروژههای خوبی در مجموعه بافت تاریخی افتتاح خواهد شد.
شهردار شیراز در پاسخ به این پرسش که اقدامات شهرداری چه تاثیری در نشاط اجتماعی داشته است، گفت: افزایش کیفیت زندگی فاکتور مهمی است که مدیریت شهری در کلان شهرها باید دنبال ارتقا آن باشد.
شهردار شیراز با بیان اینکه هر شهرداری رویکرد متفاوتی دارد که باعث میشود دنبال رو پروژهها و رویکرد شهردار قبل خود نباشد، تصریح کرد: رویکردها پروژهها را تعریف میکند و رویکرد مدیریت فعلی شهری ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بود.
اسکندرپور افتتاح پارکهای موضوعی و تخصصی ورزش و سلامت را در مناطق یازدهگانه از جمله اقداماتی دانست که علاوه بر افزایش سرانه ورزشی به کاهش فقر حرکتی برطرف میکند
او، نورپردازی پلها و تقاطعها را یک فرصت برای شادابی و زندهتر شدن شهر دانست و در پاسخ به این چگونگی عملکرد دوچرخههای بیدود و تکمیل زیر ساختها برای استفاده از این مد حمل و نقلی، گفت: هماکنون در شیراز بالغ بر ۵۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه داریم بطوری که جنوبی تریت منطقه تا شمالیترین مناطق دارای ایستگاههای دوچرخههای بیدود است. همچنین مسیرهای ویژه در شهرداری منطقه ۷ و ۱۱ برای دوچرخه سورای شهروندان در نظر گرفته شده است.
اسکندرپور همچنین در پاسخ به این پرسش که در طول دوران مدیریت فعلی برای حفظ و نگهداری باغهای قصردشت چه عملکردی داشته است؟ گفت: در دوره مدیریت فعلی مصوبات شورا برای حفظ باغها اقدامات خوبی با همکاری باغداران انجام شده و و طی چهار سال حتی یک مورد تغییر کاربری در باغهای گروه یک نداشتیم.
دعوت به رعایت اخلاق
شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصاحبه های منتشر شده در فروردین ۱۴۰۰ و همچنین روزهای گذشته در مورد عملکرد شهرداری گفت: تخریب ها و قضاوت ها را دیدم، اما دیدگاه من این است که چه در رسانه باشیم، چه مدیر و چه شهروند معمولی اخلاق را رعایت کنیم، اخلاق فضیلت گم شده جامعه امروز ما است.
اسکندرپور گفت: وقتی با خود فکر کردم مطالبی را در مورد شهردار سابق شیراز بگویم که چه چیزی حاصل شود و در این موارد سراغ نامه امام علی علیه السلام به مالک اشتر رفتم. در این مورد توصیه می کنند حاکم، فرمانروا و مدیر باید از دریدگی بپرهیزد و حواسش باشد که چیزی را در فضای عمومی می گوید ملاحضه هایی است و باید رعایت کنیم و تصمیم گرفتم گزارش فعالیت های صورت گرفته را بدهم.
وی با بیان اینکه اگر بتوانیم رعایت اخلاق کنیم ارزش آن از ضعیف و قوی بودن بیشتر است، بیان کرد: در ۳.۵ سال گذشته تلاش کردم به تمام همکاران شهرداری احترام بگذارم و همه را احترام کردیم در حال حاضر توصیه ما رعایت ارزش های اخلاقی و انسانی به عنوان یک فضیلت است.
انتهای پیام/