گفت وگوی نوجوانان دختر قهرمان طناب زنی آسیا با ورزش در پارس؛ مدال طلا را به شیراز آوردیم/ تجلیل که نشدیم هیچ، سالن تمریناتمان را هم گرفتند
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰کارشناس ورزش اداره کل ورزش و جوانان : مدال آورى تنها فاکتور ورزشکاران منتخب المپیک جوانان نیست
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶رئیس هیئت دوچرخهسواری استان فارس با بیان اینکه پیست پمپترک در جهان به عنوان مسیرهای ابتدایی دوچرخه سواری شناخته می شوند، گفت: نخستین پیست پمپترک را در شهر شیراز راهاندازی میکنیم.
محمدجواد کشاورز در گفت و گو با خبرنگار ورزش در پارس، اظهار داشت: راه اندازی این پیست که در امتداد مسیر دوچرخه سواری، بین شهرداری منطقه هفت،منطقه ۱۱ و منطقه سه تقاطع پل شهدای پودونک است در بحث استعدادیابی و برگزاری مسابقات نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در کازرون نیز راه اندازی دومین پیست پمپ ترک را استارت زده ایم بیان کرد: اگر از این دو پیست نتیجه بگیریم تا پایان سال جاری نیز در شیراز پیستهای شماره دو و شماره سه را راهاندازی میکنیم.
کشاورز افزود: ما میتوانیم در این پیست ها آموزش های علمی خود را آغاز کنیم به طوری که به بالاترین سطح آموزشی رسیده و مسابقات، استعدادیابی و آموزشهای ابتدایی را نیز انجام دهیم.
رئیس هیئت دوچرخه سواری استان در بخش دیگری از سخنان خود به طرح ملی دوچرخه اشاره کرد و گفت: در این طرح شیراز، یزد و تبریز داوطلب هستند که شیراز از تمامی این شهرها پیشتاز تر است.
وی ادامه داد: بحث زیرساخت، وجود قهرمانان ملی و بینالمللی در آن شهر، آموزش و برگزاری سمینار های مختلف و آموزش شهروندی سه آیتم مهم در انتخاب شهر ملی دوچرخه است که ما تاکنون به نحو شایسته آن انجام داده ایم.
کشاورز بیان کرد: رویکرد ما در بحث طرح ملی دوچرخه سواری رویکرد جهانی شدن است که در پی اجرای این طرح شیراز را در آینده ای نه چندان دور به شهر جهانی دوچرخه تبدیل خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت و جایگاه دوچرخه سواری با توجه به طرح و برنامه های شورای شهر به چه صورت است، گفت: در بخش دوچرخه های اشتراکی از قبل برنامه هایی انجام شده بود که در جهت توسعه زیرساختهای همگانی بسیار خوب است اما ایراداتی نیز به این طرح وارد شده و به این خاطر است که دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقلی است و افراد باید آموزش های لازم را ببینند.
کشاورز بیان کرد: از طرف دیگر استاندارد نبودن دوچرخه ها از لحاظ قد، وزن و شرایطی که برای دوچرخه سواری وجود دارد مشکلاتی را ایجاد کرده است،اما با توجه به توسعه زیرساخت هایی که انجام شده بود به لحاظ همگانی کردن دوچرخه سواری ما نیز حمایت و موافقت کردیم.
میانگین دوچرخه سواری اشتراکی در شیراز نسبت به پایتخت کشور بالاتر است
رئیس هیئت دوچرخهسواری استان میانگین دوچرخه سواری در کلان شهر شیراز را نسبت به پایتخت کشور بالاتر دانست و عنوان کرد: در بحث دوچرخه های اشتراکی شیراز یک قدم جلوتر از تهران است، در تهران میانگین دوچرخه های اشتراکی ۲۳ دقیقه اما در شیراز ۳۳ دقیقه است. که این قضیه برای ما خیلی امید بخش است به طوری که انشاالله در آینده در بحث حمل و نقلی دوچرخه سواری به سمت دوچرخه های شارژی و اسکوتر های برقی می رویم.
کشاورز با اشاره به اینکه با شهرداری های مناطق مختلف در بحث زیرساختهای مسیر های دوچرخه سواری تعامل خوبی داشته ایم، بیان کرد: شهرداران به سمت توسعه مسیرهای دوچرخه سواری ترغیب شده اند که اکنون در تمام مناطق ۱۱گانه مسیرهای دوچرخه سواری نیز وجود دارد و در حال توسعه است.
وی اضافه کرد: در سال ۹۷ مسیر دوچرخه سواری ۸۷ کیلومتر بود اما اکنون طبق آمار در سال ۹۹ به ۲۰۰ کیلومتر رسیده است که به سمت ریلی کردن این مسیرها پیش می رویم و در دستور کار شهرداری است که این مسیرها را به یکدیگر متصل کنند تا مردم بتوانند در امنیت مسیر های بیشتری را رکاب بزنند.
رئیس هیئت دوچرخه سواری استان با اشاره به میزبانی اردوی تیم ملی دوچرخه سواری جهت اعزام به مسابقات آسیایی تایلند، ابراز داشت: با توجه به شرایط آب و هوایی که شیراز داشت میزبانی اردوی تیم ملی دوچرخه سواری کوهستان اعزامی به بازی های آسیایی تایلند را بر عهده داشتیم که سه بازیکن فرانک پرتو آذر، فرزاد خدایاری و محمدحسین اسکندری از استان فارس بودند که مدال برنز توسط فرانک پرتو آذر کسب شد و وی تنها بانوی مدال آور تاریخ دوچرخهسواری ایران است.
کشاورز به مشکلات دوچرخه سواری بانوان اشاره کرد و گفت: بدون شک ما از دوچرخه سواری بانوان هم در بحث همگانی هم در بحث قهرمانی حمایت میکنیم.
کشاورز به وضعیت هیئت دوچرخه سواری و اتفاقات چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: هیئت دوچرخهسواری جزء هیئت های موفق در سالهای نه چندان دور بوده و ملیپوش های خوبی به خصوص در بخش کوهستان داشته است.
وی افزود: به خاطر اختلاف نظرهایی که پیش آمد نزدیک به دو سال تعلیق بود و هیچ اقدامی انجام نشده بود و ما بچههای مستعد زیادی را از دست دادیم به خصوص در بخش نوجوانان که اکنون می توانستند حرفی برای گفتن در تیم ملی بزرگسالان داشته باشند.از سویی دیگر قیمت تجهیزات ورزشی نیز گران شده با توجه به اینکه وچرخه سواری یک رشته وابسته به تجهیزات است و اگر ورزشکار دوچرخه خوب نداشته باشد جایگاهی در مسابقات کشوری و بینالمللی نیز وجود ندارد.
کشاورز با بیان اینکه دیماه ۹۸ هیئت را بدون هیچ گونه تجهیزات و امکانات اداری تحویل گرفتم تصریح کرد: با توجه به تجربیاتی که در هیئت های پیشین داشتم، ادامه فعالیت های هیئت را از زیرساخت ها آغاز و رصد کرده و دوستانی که علاقه مند و دارای تجربه و تخصص هستند در راس هیئت استفاده کردیم.
این مسئول بیان کرد: اکنون هیئترئیسه ما هم در بخش بانوان هم در بخش آقایان شکل گرفته است. در شهرستانها نیز پراکندگی های زیادی وجود داشت که در حال ساماندهی هستیم و هفت شهرستان انتصاب انجام شده وسعی میکنیم آمار شهرستانها را به ۲۳ شهرستان برسانیم.
رئیس هیئت دوچرخهسواری استان ضمن مطالبه از مدیرکل ورزش و جوانان استان بیان کرد: در جلسهای که با مدیرکل داشتهایم قول دادند روند ساخت پیست دوچرخه سواری میان رود را پیگیری کنند که این یک پروژه ملی است و اعتبارات ملی دارد. پیست استاندارد در استان فارس و جنوب کشور وجود ندارد و اگر ما بتوانیم این پیست را راه اندازی کنیم به لحاظ موقعیت گردشگری که کلان شهر شیراز دارد میتوانیم میزبانی های مختلف را بگیریم.
کشاورز به اقدامات انجام شده در دوران شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: در دوران شیوع این ویروس نیز تمرینات دوچرخه سواران و قهرمانان استان را پیگیری کردیم، در بحث و آموزشهای همگانی نیز دوستان در ایستگاههای مختلف آموزش شهروندی ارائه دادند و نکات شهروندی به صورت کمپین انجام شد، اقلام بهداشتی و معیشتی که میان خانوادههای کم برخوردار و نیازمند توزیع شد.
وی در پایان با بیان اینکه در برنامه راهبردی خود سه موضوع تعلیم، ترغیب و تسهیل مد نظر است، بیان کرد: سه باشگاه های رسمی در سطح شهر داریم که تا پایان سال ۹۹ به هفت باشگاه میرسد و دوستان علاقه مند می توانند به این باشگاه ها مراجعه کنند.
انتهای پیام/