امام جمعه شیراز: یک صنف را به بهانه چند نفر خلافکار تخریب نکنیم/ باید به پزشکان احترام گذاشت
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۴تجلیل بنیاد قلب پارس از بانک قرضالحسنه مهر ایران
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶خطیب جمعه شیراز با قدردانی از شهرداری، شورا، سپاه و سایر دستگاه ها در اجرای طرح محرومیت زدایی خواستار توسعه این طرح در مناطق مختلف شد.
به گزارش پایگاه خبری فارس به روز ، متن کامل خطبههای نماز جمعه شیراز که به امامت آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز اقامه شد به شرح زیر است:
خطبه اول
بسماللهالرحمنالرحیم
خودم و همه شما برادران و خواهران ایمانی را به تقوا، پرهیزکاری و خداترسی توصیه می کنم.کلید سعادت بشر در دنیا و آخرت تقوا است و اگر از خدا نترسیدیم و دستورات الهی را اطاعت نکردیم، زندگی دنیا و آخرت خود را خراب خواهیم کرد.
آنچه که در خطبه های نماز جمعه گفته می شود، گرچه مباحث متنوع و گوناگونی باشد، همه آن ها توضیح همین یک کلمه است که مردم با تقوا باشید و غیر از این اگر امام جمعه بگوید، خارج از چهارچوب خطبه جمعه است و این مطابق وظیفه شرعی باشد.
این چند هفته به مسئله جنگ ترکیبی پرداختیم که دشمنان خدا برعلیه مردم ایران به واسطه اینکه ایرانیان مبدا یک حرکت دینی در تاریخ معاصر شده اند، راه انداختند.
در ابعاد مختلف جنگ ترکیبی، جنگ نظامی یک سر و سامانی پیدا کرده است و تقریبا بیش از ۴۰ سال این جنگ به ما تحمیل شده و از سال ۱۳۵۹ که شروع شده، کم و زیاد تا کنون ادامه داشته است و رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان نظامی کشور فرمودند که هر روز مستمر و مرتب باید در عرصه نظامی نوآوری داشته باشید در غیر این صورت دشمن ما را شکست می دهد.
اما همانطور که در جنگ نظامی به این جایگاه رسیدیم که فرماندهان ما در وعده خود به وعده صادق می رسند، در جنگ اقتصادی و فرهنگی نیز باید به این جایگاه برسیم به این معنی که آنقدر آمادگی داشته باشیم و ابزار نبرد اقتصادی و فرهنگی را فراهم کنیم که دشمن وقتی به ما حمله کرد بتوانیم به آن پاسخ دهیم.
هفته گذشته اقتصاد مقامتی را طرح کردیم و باید به وظایف خود در مقابل جبهه کفر عمل کنیم.
مسئله نبرد فرهنگی نیز باید به موازات جنگ نظامی و اقتصادی پیش برویم.
طبیعی است که عرصه جنگ فرهنگی، ویژگی های خاص خود را داشته باشد و مهم است که ما این ویژگی ها را بشناسیم و در عرصه های مورد نیاز میدان داری کنیم.
یکی از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب بارها به آن پرداختند و تلاش زیادی بر این سبک زندگی دارند، سبک زندگی اسلامی در مقابل سبک زندگی غیر اسلامی است که در تعبیر قرآن کریم به آن جاهلیت گفته می شود.اسلام سبک زندگی عاقلانه دارد و در غیر آن جاهلانه گفته می شود و برخی ها جاهلانه را غیر علمی نیز قلمداد می کنند.
متاسفانه از عالمان علوم تجربی گاهی خطایی می بینیم یا در اخبار می شنویم.آن گروه که علم بسیاری داشته اما چه چیزی کم داشته است که همه افسوس می خورند و نگران هستند؟سبک زندگی او اسلامی نبوده و غیر عاقلانه برخورد کرده است پس باید به یکدیگر یادآور شویم.
اگر می خواهیم سبک زندگی اسلامی را تقویت کنیم و رواج بیشتر دهیم، نیاز داریم که سبک زندگی غربی را خوب بشناسیم.
نیاز است در مجامع مختلف که برگزار می شود موضوعات کتاب «جاهلیت قرن بیستم» نوشته یک دانشمند مصری بحث شود. این کتاب به فارسی ترجمه شده است که این نویسنده مصری در ابعاد مختلف باور، اجتماع، سیاست و … طرح بحث کرده است.
سبک زندگی بر باور استوار است و نشانه های سبک زندگی جاهلی را گفته و علامت بین قرآن را نیز توضیح داده است و ای کاش می شد خطبا و علما در محافل مختلف پیرامون این کتاب صحبت کنند.البته اهل فضل و روحانیت اگر موضوع این کتاب را در نظر بگیرند، خود مطالب بی شماری در این باب دارند بنابراین کوتاه نیاییم و وقتی مجلس می گیریم و افرادی جمع می شوند اما در پایان آن سبک زندگی حاضران تغییر نکرده است سودی ندارد در صورتی که در این مجالس باید سبک زندگی اسلامی را یادآور شویم.
شنیده می شود که در مجلس ختم و فاتحه موسیقی می نوازند، آیا هرکاری غربی ها کردند باید انجام دهیم؟چه می شود که این رفتار ها در سبک زندگی ما جاری می شود؟باید سبک زندگی اسلامی را مرور کنیم و به یکدیگر یادآور شویم تا از این سبک زندگی خارج نشویم.
خدای متعال در آیه ۲۱۹ از سوره مبارک بقره می فرماید “یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ ۖ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا ۗ وَیَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ”، پیامبرا در رابطه با شراب و قمار از تو سوال می کنند به آن ها بگو که شراب و قمار ضرر زیادی دارد.
شراب خواری و قمار بازی ضرر دارد و عاقل به دنبال ضرر نمی رود و زندگی اسلامی عاقلانه است و سبک زندگی غربی عقل را کنار گذاشته است، عقل می گوید که دنبال صرفه خود باشید بنابراین قمار و شراب خواری برای جامعه بشری صرفه ندارد.
انسان به خاطر صرفه کمی، ضرر بزرگ نمی کند و در این چند روز اخیر خبری مطرح شد متاسفانه چقدر دل انسان می سوزد که جوانی از بین می رود. انسان هستیم و عاطفه داریم و از مرگ یک انسان ناراحت می شویم بنابراین برای اینکه خداوند از این مرگ ها جلوگیری کند می فرماید که از این کار دست بکشید.
چرا یک کارهایی را رسم می کنیم که نتیجه آن برای هیچ کس خوب نیست.اگر شما مضرات مشروبات الکلی را در کتاب های مختلف بررسی کنید، چقدر موارد زیادی گفته شده است.
یکی از دانشمندان گفته است که اگر نصف شراب فروشی ها تعطیل شود، به نصف بیمارستان ها نیاز نداریم.
اکنون داد مردم برای گرانی و درمان بالا است و خیلی از این موارد به بخش درمان تحمیل می شود و افراد فعال در بخش درمان درگیر آن هستند و قرآن می فرماید که عاقلانه رفتار کنیم از این رو اگر علم هم داشته باشیم و عقل وجود نداشته باشد، جان در عذاب است.
در صدا وسیما جوانی را نشان داد که چاقو خورده بود، دو نفر مزاحم ناموس مردم بودند که این جوان آن ها را نهی کرده بود اما مزاحمین مشروب خورده بودند و درگیری ایجاد شد.
یک وظیفه متوجه مبلغان مذهبی است و سخن قرآن و خدا باید از زبان آن ها شنیده شود. بگوییم و نسبت به این گناه بزرگ و فراگیر تذکر داده شود.
مدیران کشور در رده های مختلف بایستی برنامه ریزی داشته باشند و بنده می خواهم یادآور شوم قانون مجازات اسلامی مصوبه سال ۱۳۹۲ که در این خصوص تعیین تکلیف کرده است و مسئولان باید قانون را اجرا کنند و در شهر باید به قانون عمل شود.
در خواست داریم که مسئولان به قانون عمل کنند و در فضای مجازی چیزهایی می بینیم که خارج از حد قانون است.
طی سال ها فقه حدود و نیات تدریس کردم و نمی توانیم برای قاضی محترم جو بسازیم که فضای رسانه بر این موضوع نظر دارد، قاضی باید طبق شرع و قانون اقدام کند.اجازه نداریم خارج از چهارچوب قانون چیزی مطرح کنیم.
خواهش می کنیم آنقدر که شرع مقدس تعیین کرده اجرا شود اما توقع داریم مجموعه های اجرایی کشور هرچیزی که تشخیص قاضی محترم از روی علم و عدالت شد قبول کنیم و بپذیریم.
رسم اداره کشور اجرای عدالت در حدود الهی است و حاکمیت مقتدر بیش از این اعمال نمی کند و امیدارم همه ما در چهارچوب قانون شرعی و دینی اقدام کنیم و آنچه نتیجه می گیریم رضایت خداوند را به دنبال داشته باشد.
ما انقلاب کردیم و شهدا برای رضایت خداوند شهید شدند، فراموش نکنیم که کار برای رضایت خداوند آغاز شده و باید برای رضای خداوند باشد.
خطبه دوم
بار دیگر همه شما را به تقوا دعوت می کنم.
دو مناسبت و دو مطلب را در این خطبه محضر شما تقدیم می کنم.
امشب برای همه جهان اسلام و شیعیان اهل بیت(ع) عزای بزرگ است که شهادت رئیس مذهب جعفری، امام جعفر صادق(ع) است و عزای شیعیان در سوگ آن حضرت تجدید می شود که به خدمت امام زمان(عج) و رهبر معظم انقلاب اسلامی نائب الامام و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت می گویم و از درگاه الهی می طلبیم که ما را در دنیا و آخرت همراه با اهل بیت و مطیع امام صادق(ع) قرار بدهد.
امام صادق (ع) فرمودند که یکی از عذاب های الهی که ممکن است کسی به آن مبتلا شود، عذاب استدراج است که می گویند مکر الهی است البته خداوند مکار نیست اما هرکس بد رفتار کند، آن رفتار به خودش بر می گردد.
امام صادق(ع) می فرماید که نشانه مکر الهی دامن گیر آن شده و دچار عذاب استدراج شده است و این است که یک نفر عیب همه را می گوید اما از عیب خود غافل است.
در روایت آمده که انسان اگر بخواهد جبران خطاهای خود کند دیگر وقت توجه به دیگران را ندارد.
رهبر معظم انقلاب چندی پیش فرمودند که حواسمان باشد که در فضای مجازی نسبت بیجا و دروغ رواج می دهند.
فکر کنیم که نامه عمل ما در پیشگاه خداوند باز شده و حواسمان باشد که گناهانمان جمع شده اما استغفاری از اعمال بد و گناهان وجود ندارد.
اهل بیت(ع) خیر و صلاح بشریت را می خواستند تا انسان ها از خواب غفلت بیدار شوند.
به همان نسبت که خوب است انسان مخالف معصیت باشد، خوب نیست که به دلیل مخالفت با معصیت، آبروریزی کنیم بنابراین در شریعت ما مخالفت با معصیت نیز شرایط و روش خاصی دارد.
از امام صادق(ع) سوال کردند که مبغوضترین بندگان نزد خداوند چه کسی است؟حضرت فرمود بنده ای که به آن نعمت خداوند که به او عطا کرده، شکر گذار نیست.
مواجه هستیم در دنیا با ابر قدرت ها که ما می گوییم طاغوت هستند چرا که شکر گذار نیستند و بدون سیرابی همه جهان را می خورند. باید حواسمان باشد که خودمان را نیز نگاه کنیم و خداوند چیزی به ما عطا می کند، تشکر می کنیم؟ برخی از افراد زبان تشکر ندارند و خیلی رفتار بدی است.
رسمی به اسم مطالبه گری در برخی از افراد ایجاد شده که بدون حتی ذره ای تشکر از اقدامات صورت گرفته تنها به مطالبه می پردازند که مطالبه گری خوب و لازم است اما باید ضمن تشکر از زحمات گذشته، مابقی مطالبات مطرح شود.
انسان ناسپاس مورد غضب خداوند قرار می گیرد بنابراین اگر می خواهیم در پیش پیامبر(ص) اکرام شویم، از کسی که برای ما کاری کرده، تشکر کنیم چرا که مایه دلگرمی خدمتگذار نیز می شود.
۱۵ اردیبهشت، روز شیراز است و نامگذاری این تاریخ به نام شیراز نخستین بار در کشور رخ داد و بعد از شیراز شهر های دیگر نیز روز خود را معین کردند که این یکی از نوآوری های شورای شهر شیراز در کنار دیگر نوآوری ها بوده است.مسلما شیراز به عنوان وطن ما حق دارد و ما هم شهرمان را دوست داریم.
شیخ اجل سعدی در یکی از غزل های خود می گوید که “سعدیا حب وطن گرچه حدیثیست صحیح … نتوان مرد به سختی که من این جا زادم”.
بنابراین وطن عزیز است اما اگر می خواهیم جای زندگی برای مردم درست کنیم، باید خیلی تلاش کنیم.حرکت خوبی در شهرداری و شورای شهر شیراز به نام محرومیت زدایی شکل گرفته که تاکنون در برخی از محلات شهر صورت گرفته و مردم آنجا نیز متشکر بودند که آبادی با انجام آسفالت معابر و یا فضاسازی درست شده و امیدواریم مدیران شهری توفیق پیدا کنند که برای همه محلات شیراز خدمات را توسعه دهند چرا که از محرومان فریاد رسی کردن کار بسیار پسندیده و نیکویی است.
در عرصه خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شهری مسلما تلاش های خوبی انجام شده که گزارش اقدامات صورت گرفته به مناسبت روز شیراز منتشر می شود.
مترو حرم مطهر نیز باید مورد توجه مسئولان باشد که تاکنون اقدامات خوبی شکل گرفته اما ما تا زمان رسیدن به نتیجه مطالبه خواهیم کرد تا عرض ادب مردم به ساحت مقدس حرمین، تسهیل شود.
انتهای پیام/