آیا مصرف لبنیات منجر به تشکیل سنگ های کلیوی می شود؟
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۳اعلام اسامی شهرداری های متخلف با دستور دستغیب رئیس کل دیوان محاسبات کشور / شهرداری شیراز در جمع شهرداری های متخلف
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز با اشاره به عبور دو هزار دستگاه کامیون و خودرو سنگین در شبانه روز از غرب شیراز به آزادراه شیراز- اصفهان خواستار ممنوعیت تردد آنها از این مسیر شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری فارس به روز ، رضا محمدیان در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای شهر شیراز اظهار داشت: به عنوان عضو شورای اسلامی شهر شیراز و به نمایندگی از طرف مردم شریف شیراز از تلاشهای استاندار محترم و دولت سیزدهم در افتتاح آزاد شیراز ـ اصفهان صمیمانه قدردانی میکنم.
وی بیان کرد: اجرای این آزاد راه در استان پهناور فارس که از ضعف زیرساختهای حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی رنج میبرد، توانسته بخشی زیادی از نیازهای استان را جبران کند و امیدوارم با تکمیل این پروژه در آینده نزدیک شاهد کاهش تلفات جادهای در استان عزیزمان باشیم.
محمدیان بیان کرد: ضرورت تسریع در تکمیل فاز نهایی این آزادراه و تسریع در اجرای قطعه هشت با توجه به استقبال صورت گرفته بیش از پیش احساس میشود به ویژه در مسیر ورودی شهر شیراز در منطقه گویم که همچنان وضعیت نابسامانی دارد و تردد در آن پرخطر ارزیابی می شود. از طرفی امکانات رفاهی در این آزاد راه نیز همچنان در دسترس مسافران و خودروهای عبوری نیست و سرمایهگذار باید نسبت به تسریع در ایجاد امکانات رفاهی در آن متناسب با شأن مسافران محترم تلاش کند.
عضو شورای شهر شیراز گفت: نکته مهمی که قصد دارم در خصوص وضعیت این آزادراه به آن اشاره کنم با توجه به ثبت متعدد شکایات مردمی در سامانه ۱۳۷ و همچنین مشاهدات میدانی کارشناسان و بازرسان شورای اسلامی شهر شیراز و گلایه اعضای یاوران شورای شهر، موضوع تردد کامیون از این محور و ورود کامیون به شهر شیراز از طریق خروجی آزادراه به محور غرب شیراز حدفاصل بزرگراه آیتالله علوی تا بزرگراه دکتر حسابی و حد فاصل شهرک گلستان تا تقاطع غیرهمسطح شهدای جهاد است. از آنجا که قانون تردد هرگونه کامیون و کامیونت را در معابر شهری ممنوع کرده، اما به هنگام افتتاح آزادراه و در راستای رفاه کامیون داران محترم، به استناد مصوبه شورای ترافیک استان فارس مورخ ۳۰/۰۲/۱۴۰۳و به درخواست پلیس راهور استان فارس، با موافقت استاندار محترم به مدت دو ماه یعنی تا پایان تیرماه ۱۴۰۳، به صورت آزمایشی برای تردد کامیون در این محور شهری مجوز موقتی صادر می شود.
محمدیان افزود: مهلت این مجوز مدت بیش از ۷۵ روز است که پایان یافته اما همچنان شاهد تردد سیل کامیون و کامیونتها در این مسیر هستیم. در این مدت نه تنها فاز نهایی آزاد راه شیراز ـ اصفهان تکمیل نگردید و بلکه پس از پایان مهلت مجوز موقت تردد کامیون، همچنان کامیونها آزادانه در این محور شهری تردد میکنند.
وی بیان کرد: از آنجا که شیراز تنها کلانشهر سبز کشور محسوب میگردد و امسال نیز به عنوان پایتخت محیط زیست کشور معرفی شده، تردد کامیون آنهم در محورهای مهم غرب شهر به افزایش آلودگی هوا در مسیر بادخیز شهری منجر شده و آلودگی ناشی از سوخت خودروهای سنگین در محور غرب شیراز، تهدید جدی برای سلامت شهروندان بشمار میرود.
محمدیان گفت: از دیگر سو همزمان با مهرماه، فصل بازگشایی مدارس و تردد خودروهای سرویس مدارس دانشآموزان ساکن غرب شیراز و شهرکهای همجوار همچون صدرا، گلستان، بهشتی، بزین، گویم، قلات، قصر قمشه و غیره، این نگرانی را در شهروندان و مدیریت شهری ایجاد کرده که تردد کامیون در این محور منجر به بروز حوادث خطرناک و خدای نکرده سوانح تلخ رانندگی شود که دیگر پشیمانی جای نداشته و جبران آن امکانپذیر نیست. ذکر این نکته هم ضروری است که محور غرب شیراز، مسیر طبیعت گردی شهروندان شیرازی به ویژه در تعطیلات آخر هفته و ایام تعطیلات نیز محسوب میگردد و همگان شاهد ترافیک سنگین این مسیر از عصر چهارشنبه تا عصر جمعه هر هفته میباشیم. لذا تردد به طور متوسط ۲ هزار دستگاه کامیون و خودروی سنگین در هر ۲۴ ساعت، با حجم ترافیکی که در انتهای هر هفته در این محور شکل میگیرد.
عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه ریسک خطر و بروز هرگونه سانحه رانندگی را به شدت افزایش میدهد گفت: شورای اسلامی شهر شیراز بر این نکته واقف است که صنعت حمل و نقل از زیرساختهای مهم توسعه و رونق اقتصادی است اما یک لحظه تصور کنید خدای نکرده کامیونی حامل مواد قابل اشتعال بر اثر بی احتیاطی به آتش کشیده شده، چه کسی پاسخگوی تلفات انسانی ناشی از این حادثه سهمگین خواهد بود. خودروهای امدادی و آتش نشان چگونه از میان خیل کامیون و کامیونت حامل بارهای سنگین خود را به محل حادثه برسانند؟ چند نفر جان خود را از دست خواهند داد؟ خدای نکرده سرویس مدرسهای در آن میان باشد! حتی فکرش هم دردناک و زجرآور است.
وی گفت: انتظار داشتیم که نمایندگان وزرات راه و شهرسازی در استان و دستگاه های مسئول به ویژه پلیس راهور بر اساس قوانین جاری کشور مانع از ورود هرگونه به معابر شهری شیراز میشدند که تاکنون محقق نشده است و هزینه های ناشی از ورود این خودروها بر معابر شهر شیراز، ناشی از فرسودگی زودتر آسفالت و نیاز به ترمیم مجدد به مردم شهر و شهرداری تحمیل شده است .
محمدیان افزود: به عنوان عضوی از شورای اسلامی شهر شیراز از همین تریبون اعلام میدارم ادامه تردد کامیون در این محور شهری که از آزادراه وارد شهر شیراز میشوند، ریسک بروز حوادث رانندگی خطرآفرین را به شدت افزایش داده؛ بر دامنه آلودگی هوا ناشی از تردد کامیون و سوخت گازوییل در کلانشهر شیراز افزوده و ترافیک شهری را در محور غرب به ویژه در تعطیلات آخر هفته تحت تأثیر قرار داده است. لذا تعلل کنندگان در اصلاح وضع موجود در صورت بروز هرگونه حادثهای مقصر خواهند بود. از نمایندگان وزرات راه و شهرسازی در استان و همچنین پلیس راهور و شهردار کلانشهر شیراز میخواهم تا کام شهروندان از افتتاح این پروژه ملی آزادراه شیراز ـ اصفهان تلخ نگردیده، برابر قوانین و مقررات جاری کشور، با توجه به اینکه مهلت دو ماهه مصوبه شورای ترافیک استان فارس نیز بیش از ۷۵ روز است به پایان رسیده، مانع از ورود هرگونه کامیون و خودروی سنگین در محور غرب به ویژه در محور بزرگراه آیتالله علوی و بزرگراه دکتر حسابی حد فاصل شهرک گلستان تا تقاطع غیرهمسطح شهدای جهاد در ساعات عادی ممنوع شوند.
وی تاکید کرد: تعلل در این خصوص بازی با جان شهروندان است و دستگاههای بازرسی و قضایی نیز جا دارد در راستای جلوگیری از ترک فعل مدیران مربوطه، نسبت به جلوگیری از تردد کامیون در این محور التفاط ویژه داشته باشند.
انتهای پیام/